FISKE ÅRET 2011


Året 2011 har gått väldigt fort men jag har haft ett jävligt bra år när det gäller fisket.

Första fisket började redan den 2 januari med pimpelfiske.

Jag o Mattias var ute denna dag med tjejerna och drog lite abborrar.

Början av året har det varit mycket pimpelfiske då det har varit en sådan gris vinter. Hade det sista pimpelfisket den 5 februari med drömpimpel. Denna dag blev det 100-120 abborrar på en och samma plats. I år har jag även lyckas trampa igenom isen och efter det inhandla jag nya stövlar till fisket.


19 februari var det en lyckad premiär i strömmen.

Var framme vid 6 hugget och började fiska. I år var vi ett jätte bra gäng och Bobby fixade iordning en brasa där vi värmde fingrarna. Det var riktigt kallt denna dag, Men det värmde bra med jäger i strupen då och senare kom solen fram och det blev en kanon dag.

Janne fick en fin havsöring på 3,5 och jag en på 3kg. Jag fick även en mindre fisk och en brax som fick gå tillbaka.


Har efter premiären varit i stan rätt många gånger och fiskat med ett ganska svajigt resultat.

Det bästa fisket har varit från premiären och någon vecka efter detta. Sedan har fisket varit ganska trögt.

Vi har även hunnit med att besöka sportfiske mässan i Elmia i år. Jag, Marcus och Mattias tog bilen ditt i år för att inhandla lite till fisket. Det blev lite nya prylar trots att det är samma skit på mässan varje år.

Isen försvann den 5 April från sjöarna. Vintern hade varit väldigt lång och det började rycka i fiske tarmen nu.


Gäddfisket

21-24 april hade vi samlat vårt gäng till skärgårds fisket. Vi var 3st båtar totalt och 6 personer i en kanon bra stuga.Vi hade bra fiske trots att det var lek i vassarna. Vi fick totalt 161st gäddor på 3,5 dagars fiske.


7-9 oktober samlades vi igen för att köra höstupplagan av vårt skärgårds fiske. Denna gång var vi 4 båtar och nu skulle vi köra våran tävling, Ante och Bobby tog hem vandrings priset.


Totalt 183st gäddor på 2.5 dag. Denna gång blev det även operation i vår båt då Haag fick en krok genom fingret. Men jag klarade detta bra trots det var mycket blod. Det är rätt skönt om man slipper sådant när man är ute å sjön.. Tur att man har med sig bra prylar.. Höst upplagan var riktigt skoj och hoppas samma gäng kan åka i vår.


Början på juni månad tar jag och Marcus ett pass i skärgården efter gädda innan sommaren drar igång för fullt.


Har lagt många pass i skärgården iår och hade dröm fiske i början av december. Då vi var ute 2 dagar samma helg. Fredagen hade vi 40 gäddor upp i båten och söndagen 30st. Ganska bra men mycket av det var smått. Helgen innan tog jag med mig en kollega från jobbet för att visa lite fiske. Då blev det ett ganska kort pass men bra fiske. Största på 7kg och en på 4.5kg.




Gösfisket

Gös fisket började tidigt i år. Redan första passet den 28 april med 3st gös i båten. Nu började gös fisket på allvar och i år har detta fiske varit på topp. Många timmar på sjön totalt och oerhört mycket fin fisk upp i båten. Början av maj drar gös fisket i gång på riktigt och det blir pass efter pass. Bästa fiske passet på gös hade jag i början på juni om man räknar till antal. 20 gös upp i båten och en massa tapp. Största fisken då på 5 kg och Forsa en på 4,2kg.


Har även haft rätt bra abborre fiske iår dem gångerna vi varit ute och kört lite lättare fiske med ul. Jag Benny hade ett kanon pass i vårat hemma vatten. Totalt denna dag fick vi tillsammans ca 80 abborrar, 10 gös och 7 gäddor. När man lyckas klämma in ett sånt pass så är det riktigt skoj.


 



Pike open våren 2011

Jag, Marcus och Robban deltog i vår upplagan av  Pike open med lag namnet Team Daylight. Vi hamnade på en topp 10 av totalt 43 lag.



Båt bygget

Har även lagt ner mycket tid på att göra om båten i år. Byggt en plattform som man kan ta bort, så den inte gör någon inverkan på båt skrovet. Plattformen innehåller 2st snurr stolar med ett skönt underlag av matta. Har även monterat fäste i fören och inhandlat en front monterad elmotor. Flyttat fram ekolod och givare och monterat hållare för markörer till vertikal fisket.

Har även inhandlat ett nytt ekolod som jag har där bak som blev ett Lowrance HDS5 combi. Båten har även fått nya dekaler och på båt trailern har jag monterat gång ramper för att underlätta i läggning och upptagning av båten..

Det har inte blivit så mycket vertikalt i år då bygget började så sent och sen att det har varit skit väder. Men nästa år blir det mer av det fisket.



Vädret i år.

Vädret har varit jävligt ostabilt i år och gjort fisket svårt i emellanåt. Har fått avbryta fisket ibland pga. Hård vind och åska.




(bilden med blixten är tagen av en annan fotograf i bråviken norrköping den 23 juli.. Jävligt fin bild. )

Fiske pass året 2011.

Totalt för i år har det blivit 84 st pass och 35 pass av dem är bara inriktat på gös. 2 av dem här passen så har vi varit 7 dagar totalt i skärgården och det har jag räknat som 2 pass.


Provat på fiske i Egypten när jag och Emelie var på semester




Har även varit iväg på en kustfiske tävling med vår fiskeklubb.

Det blev ca 178kg gädda tillsammans på denna tävling då vi körde på vikt. Alla som deltog fick låna en lipgrip från klubben så fisken kunde vägas. Efter vägningen så gick fisken tillbaka



Största gösarna för året som är tagna i min båt

Jag 7.02kg, 6.64kg, 6kg och 5kg

Haag 6.2kg, Rickard 5.8kg Marcus 4,6 kg

Totalt så har det tagits 234st gös i min båt och jag har lyckas tagit 118st av dem. Har fått 2st nya guld nålar för 2 fina gösar i år.





2st nya nålar till min samling


Största Gäddorna för året som är tagna i min båt

Jag 7kg, Benny 9.1kg och Marcus 7,45kg

Jag och Marcus har även provat nya vatten i år och gått in för Trolling lite mer. Den nya sjön har levererat bra och vi fortsätter fiske säsongen där nästa år. Jag vet att vi kommer lägga mycket tid där du vi båda utrustat våra båtar väl för trolling fisket. Nästa år vet jag också att det kommer komma upp fina fiskar..




Har varit ett riktigt skoj fiske år och hoppas alla som fiskat med mig tycker det också. //Tack för detta året. Jätte stor kram till min underbara flickvän som tagit fina bilder under året.

Jonas Karlsson/ Team Daylight


Kommentarer
Postat av: Benny

Japp det har varit ett riktigt bra år, synd att jag har lite sämre med tid än er andra ungdomar annars hade jag varit ute lite mer. Men om jag minns rätt så har vi inte nollat ett ända pass vi gjort tillsammans i år. Gott nytt år på dig så tar vi nya tag 2012!

2011-12-30 @ 16:30:23
Postat av: Robban

Och i Roberts båt en gös på 7,6kg på slutet :)

Alltså jag vann i år he he

2011-12-30 @ 19:09:32
Postat av: Rickard

Har varit kanonkul i år. Hoppas på betydligt fler pass 2012. Skål o Gott Nytt År

2011-12-30 @ 20:17:59
Postat av: jonas

Du har tur ibland robban.. men du får nog fiska lite mer om du ska få nån större gös..;)

2011-12-30 @ 20:47:31
Postat av: Robban

Jo det kan ju vara så att det var jag som lärde dig fiska, och mästaren har lärt ut bra he he =)

2011-12-31 @ 12:41:58
Postat av: jonas karlsson

så kanske det är...

2011-12-31 @ 20:39:27
Postat av: Mattias

Jag vill gärna se bildbevis på den gösen;) annars var det visst jag som vann Robban ;P

2012-02-08 @ 16:57:40
Postat av: jonas

skulle vilja se båda dem gösarna gossar.. ;)

2012-02-08 @ 21:20:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0