Båt bygget

Idag har jag tillbringat lite tid i garaget. Har hunnit med att fixa iordning lite.

Quick Release fästet

Blev vanliga batteri klammor för lätt montering + 50 amp säkring

Höstfiske 3-dagars (BOKAT)

Passar på att skriva lite när man inte har något annat för sig i regnet. Det är snart bara 2 månader kvar tills vi ska iväg för att fiska PIKE... Stugan är bokad och klar om jag har fattat helt rätt från Haag. Datumet är är helgen 7-9 Oktober. ( Fredag-Söndag)
Vi är totalt 4 båtar och 8 personer och det är perfekt till stugan. Skulle det bli så att det är någon mer som följer med så får dem ordna egen stuga och båt. Jag sa från början att det blir bra med 2 pers i varje båt. I höst tänkte jag och Matte att vi skulle köra med vårat vandrings pris som vi har. Så det är väl lagom att köra en liten tävling på lördagen med dem 3 längsta gäddorna för dagen. Jag kommer att ordna mätplackor för våra båtar och regler tar vi då.."kan ju va skoj"..Tänkte om vi skulle lägga 100kr per person och allt går till vinnarbåten. (lagtävling)

Vi får komma överens om mat lite senare

Hoppas alla följer med nu.
Uppställningen är följande
BÅT 1 Jag + Haag  (Göskungarna)
BÅT 2 Ante + Bobby (Flugfiskarna)
BÅT 3 Marcus + Robban (Mäklarna)
BÅT 4 Matte + Benny (spinnflugorna)

Kommer bli skit skoj och en riktigt hård kamp på lördagen..

Båt bygget

Nu i helgen blir det ganska lugnt på fiske fronten då jag ska vara hemma och ta det lugnt. Jag kommer säkert att fortsätta lite grann med båten. I fredags hämtade jag fästplattan som ska sättas dit där fram för elmotorn. Det kommer bli kanon och tack för svetsjobbet John. Blev riktigt nöjd med det. Sen ska jag byta lite skärmar i båten och koppla om lite. Hoppas på ett vertikal pass nu i veckan då det är min sista semester vecka. Kommer lägga upp bilder när båten är helt klar.

Gösfiske 2011-07-29

Jag och Rikard pratade lite om att åka ut idag. Vi bestämde att vi skulle åka ut till kvällen och Robban ville också följa med. När vi kom ut så var det väldigt kraftiga vindbyar och höga vågor.. Var ganska svår fiskat och vi letade oss inåt till lite lugnare vatten för att se om det var lättare där. Det blev fisk för alla i kväll som var med och det är skoj.
Det gick lite bättre för rikard ikväll fast allt som visade sig i båten var smått idag. Som vanligt var det mycket kontakter men med vinden som var så blir det riktigt svårt.

Jag 2 Gös
Rikard 5 Gös + 2 gäddor
Robban 2 Gös + 1 abborre

Drömfiske 2011-07-28

Nu var det dax för lite fiske igen... Min syster och hennes kille från stockholm kom ner på eftermiddan för att fiska lite gös. Vi åt lite mat innan vi skulle ut och fiska. Vädret såg inte så lovande ut eftersom det började spöregna. Klockan tickade på och regnet var kvar ganska länge... Vi la i båten strax efter kl 20:00 och fick ta upp den lika fort igen... Matte kom tillbaka och undrade om vi redan skulle åka hem?... Hmmm, hade glömt botten pluggen i båten eftersom jag hade gjort en stortvätt av båten... Nu fick vi vänta en stund innan vattnet hade runnit ut..Trodde aldrig det skulle sluta rinna från båten... Någon gång måste man ju göra en blunder. Lite senare var det dax att sjösätta igen och dra oss utåt. När vi kom ut fick vi gös nästan direkt och hade mycket kontakter. Jag såg på Peter att han tyckte detta var skoj. :) "Verkligen sjukt roligt" sa han.
Syrran hade inte riktigt samma tålamod så hon började läsa en bok i stället. Efter en stund så har jag världens kalas hugg och det skriker om rullen! Ganska stor gös tänker jag pga av stötarna. Men sen tänker jag att det kanske är en stor gädda. Nej då, det visar sig vara en stor Gös.. Efter en lång drillnig så kommer den upp. Peter lyckas göra en snygg landning i håven. Yes tänkte jag det kanske är pb?! Nej då, vågen stannar på hela 7,02 Kg! Års bästa iaf. Fy fan va glad jag blev som fick en sådan gös så sent på sommarn. Det har varit väldigt mycket smått sista tiden och så kliver det på en sådan! Fan va gött! Förra veckan hörde jag största på strax över 5 kg så det känns väldigt bra.
I kväll gick det faktiskt jävligt bra med många landade gösar i båten. Vädret var ganska bra efter regnet och det var fortfarande ganska varmt ute. Vatten tempen låg på ca 22.5 grad.

Det var en väldigt rolig kväll och jag tror att det var uppskattat av besöket från stockholm...

Totalt för kvällen blev det 12 gös + en gädda

Jonas 9 Gös
Peter 3 Gös+ 1gädda
Linda 0

Drömfisken Kommer nu...

Fy fan vad det kändes bra ikväll..

Båt tillbehör

Nu har man inhandlat en ny Lowrance produkt till båten ;) Jag skriver som marcus sa till mig för några dagar sen..
"Kan ju inte snåla in i slutet av bygget" och det är ju sant..Visste inte direkt hur jag skulle göra men nu blev det så här.. Det blev en HDS-5 som jag ska ha där bak. kombi instrument.. Lodet som jag har idag sätter jag på ett fäste där fram.. Så jävla nöjd med det lodet och det var därför det blev så..

fränt med mycket prylar..Matte kommer nog att köpa den plottern jag har idag..

helt vindstilla!!

Sitter nu hemma och tittar ut genom fönstret och det är helt jävla vindstilla ute.
Har varit i stan och visat båten för en bekant som ska hjälpa mig med fästet för elmotorn.
Fästet skulle han svetsa iordning imorgon och hoppas jag kan montera det sen. När jag var på väg hem så var det spegelblankt på sjön men jag tänkte att jag skulle hoppa fisket idag. rätt skönt och göra lite annat också.. Emelie tycker det är rätt skönt när man är hemma också. Imorgon blir det att handla lite eftersom min syster och peter kommer på torsdag kväll och då blir det fiske. Hoppas vädret håller i sig och dem kan få någon gös.
Men jag kan tänka mig att det blir lite mer fiske till helgen med.

Båt bygget

imorse gjordes det sista på plattformen och blev kanon. Blev förstärkningar till stolsfästena.
Det som är kvar att göra nu, Bygga konsolplatta till elmotorn, Bygga givarhållare justerbart, Bygga konsol i grabräcket för ekolod. Så måste hållaren för markörena ditt också.. ;)

Känns som jag har lite och fixa med i veckan. Sen måste jag även ta en rejäl tvätt och polera av skutan lite.

Båt bygget

Nu är båt bygget igång för fullt.. Idag har Matte hjälpt mig med plattformen som ska vara i båten. Det har varit rätt mycket jobb för att få allt att passa in bra.
Först blev det en mall i kartong och sen var det bara att snickra.. Idag han vi klart plattformen och imorgon ska det bara fin justeras lite med fästena för stolarna. Vi har klätt hela plattan i grått tyg för utomhusbruk. sen är det bara att trycka till stolarna så är dem på plats.

Plattformen är mest tänkt för vertikalfisket men kommer ju även va skönt att bara sitta ner och jigga..
Sen i veckan ska jag fixa fästet för elmotorn fram och och inhandla ett nytt ekolod.
kommer bli jävligt najs när allt är klart.

Kommer mer bilder senare

Gösfiske 2011-07-20

Idag ringde Haag och fråga om jag ville följa med och fiska.. Det tackar man väl inte nej till..Idag åkte vi ut lite tidigare för att prova lite. Idag var ju vädret på topp.. Men det vet man ju sedan tidigare att det kan ändra sig snabbt.. När vi väl kom fram till stället så stod vi bara och njöt. Vi provade också lite djupare idag och Haag klipper på en i första kastet.. "tänkte att det här kommer ju bli kalas idag om han fick en nu direkt...." Haag drar fisk efter fisk medans jag bara tappar. Ändå har jag en stinger på men dem siter inte ändå.. Typiskt...
Haag klipper på 6-7 st ganska snabbt medans jag har ett kalas hugg och blir av med jiggen.. Efter en stund får jag upp en fin Gädda.. Rolig drillning. Vi åker innåt igen för Haag hade glömt belysnigen på bilen..

När vi kommer ut till samma ställe sen igen så är fisket skit trögt.. Det ända som händer då är ett par hugg. Det börjar nu att blåsa upp och det blir lite mer svår fiskat... Nu hade vi trögt fiske i ett par timmar. Vi byter Plats för att prova andra ställen men det är lika tröggt där. Men nu börjar vinden att avta igen.. Nu blev det riktigt skönt igen och det börjar att hända grejor i spöt igen.. Jag tappar fortfarnade grymt mycket fisk och Haag bara skrattar... Till slut får jag 2 gös och Haag någon till. Ikväll var det väldigt mycket aktivitet totalt sett.. Väldigt roligt pass men det kan ju inte gå bra jämt. Gösfisket måste ju också vara svårt i mellanåt annars hade det ju inte varit skoj..

Totalt för dagen 11 Gös + 1 Gädda

Haag 9 Gös
Jag 2 Gös + 1 Gädda

Gösfiske 2011-07-19

Rickard och jag åkte ut en sväng.. Denna fisketur blev en riktig besvikelse.. Vi kom ut och trodde vi skulle få en jätte fin kväll men det ändrades snart. Det började blåsa upp och ovädret var på gång in. Det gick väldigt fort för molnen och blixtnedslag kom närmare. Det var inte bara vi som beslutade att ge upp för det var mängder av båtar som tog upp samtidigt. Den här gången blev det inget för oss.

Gösfiske 2011-07-18

Äntligen semester..Skönt och vara ledig ett tag och försöka fixa iordning lite. Idag är det första dagen på semestern och idag har det redan varit fullt upp. Har börjat att renovera Emelies bil lite som inte mådde så bra..Bilen behövde en ny topppackning..Så när jag kom hem så kände jag att jag var tvungen att rensa skallen lite på sjön. Prata med Matte om vi skulle åka ut och vertikala lite.. Vi åkte ut och det var kanon väder men fisket var inte direkt på topp..
Vi hade lite kontakter men det var allt. Vi provade alla möjliga djup men dåligt med bågar. Lite senare bestämde vi att vi skulle ankra upp innan vi åkte hem och det var tur.. Fisket kom igång vid ca 21:30 och började med lite tapp.
Senare började fisket sitta. Helt plötsligt hade vi fått 6 gös och Matte en gädda. Då blir allt genast lite roligare..

Jag 3 gös
Matte 3 gös + en jätte liten Snipa...

Fiske 2011-07-16

Jag och Emelie bestämde att vi skulle åka ut och fiska lite idag.. Vi åkte ut runt kl. 18 för att fiska lite Abborre. Fisket var ganska trögt när vi kom ut. Vädret var ganska skönt med endast lite krusning på vattnet. Det blev lite små gäddor och några Abborrar till slut iaf. Efter en stund kommer Forsa ut med sin tjej och syster ut i sin båt för att fiska lite. Vi bestämde att vi skulle åka utåt för att se om vi kunde lyckas lura någon gös ikväll..
Det blev någon mer Abborre där ute och sen får jag ett kalas hugg på jiggen och visas vara en stadig gädda. Det tog en stund att drilla fisken som gjorde flera rusningar.. roligt som fan.
Emelie ska försöka landa fisken med lipgrioen men det gick inte så bra.. Fisken kom upp men lipgripen försvann ner i djupet.. Det gör inget för vågen i den hade ändå gått sönder pga av att det har kommit in vatten i den förut.
Gäddan visar sig väga 5,6kg och var i fin kondition. Efter en stund får vi en varsin Gös innan vi åker hemmåt.. Det var en trevlig tur och vi fick 3 olika sorter var ikväll.

Torsdag fiske igen!

På torsdag hade jag tänkt och fiska igen. Det kommer att bli lite borre först och sen gösfiske. Hoppas vädret håller isig och det inte blåser för mycket. Det kommer att bli ett pass med marcus då. Har även fått paket med nya jigg idag så man kan fylla på lådorna lite. Imorgon kväll blir det arbetsdag i mellansrömmen då ABC-bron öppnar på fredag kväll..Och det innebär att det är premiär på Lördag.. Lite sent i år men pga av renovering av bron. Hoppas det kommer många och att det blir skoj.. kom gärna dit och snacka lite skit..
Lite favorit färger..

Fiske 2011-07-10

Jag hade lovat min flickvän att vi skulle fiska lite då hon ville få lite abborre idag. Vi åkte ut runt kl 18 och Matte följde också med för att fiska lite. Det blåste lite mer idag än igår och var inte samma aktivitet i vattnet.. Men det blev ju lite fina Abborrar iaf. Emelie tappar en riktigt fin Borre vid båtkanten då jag klantar till mig när jag ska ta upp den. Det var en riktigt kanon borre och säkert upp mot kg.. Matte klipper även på en liten gädda.

Drömfiske 2011-07-09

Jag och Benny var nere på eftermiddan och fixade lite i ljusfors. Vi satt ditt den nya lådan för rampavgift.. Kan inte förstå att man ska själa en sådan. Den töms dagligen och kan inte finnas mer en någon tjuga i... Då pratade vi om att vi skulle ut och fiska på kvällen. Vi tänkte att vi skulle ut runt kl 6 hugget... Fick mess från "Abborre legenden" Benny om att han ville åka ut lite tidigare än då.. Benny lägger ner hela sin själ på Pimpel på vintern och tävlar så fort isen bär..
Vi träffades där nere vid halv 6 och benny hade båten redo då vi skulle prova den gamla proppellern på klubbbåten.
Båten gick bra som fan och vi tog fart mot fina Abborre vatten.. Det var strålande solsken ute och vindstilla och helt underbart på sjön.."Nu drar vi lite Abborre" Det smällde på direkt och det blev mängder. Storleken var blandad men mycket grov Borre. Det blev även en och annan Gädda i mellanåt.
Vi körde med UL-spön och spinnare och small verkligen HELA tiden.... Största Abborren blir för mig på 650gram och benny drar en gädda på 3,7 och även stora Abborrar.
Det blev ca:80 Abborrar och 5 Gäddor på den platsen. Det var vrål varmt så vi stod och gassa och njöt i solkenet..

Nu hade klockan slagit ca 21:30 och vi skulle åka utåt för att puncha lite gös När vi kom till Första platsen så var det segt.. Benny drog en fin Abborre på platsen och en liten gös.. Det här håller inte och Gösdräparen slänger på en ny jigg och vi byter plats.. När vi kommer till den nya platsen känns det mer lovande..Lite hugg och sen smäller det på.. Yes... Nu är gös fisket på gång igen. Även jag tar en gädda på 3,7kg lite sernare..och en fin Gös på 3,7kg. På den här platsen blir det totalt 9 gös och 2 Gäddor. Egentligen la vi inte så mycket tid på gösen då vi åkte hemmåt vid midnatt.
Det här fiskepasset var verkligen skit skoj

Totalt under dagen fick vi 80 Abborrar, 10 Gös och 7 Gäddor
2 inbitna sportfiskare som visar hur man ska jobba...
Tack benny för ett skit skoj pass.

Jag 40 Abborrar, 6 Gös och 4 Gäddor
Benny 40 Abborrar, 4 Gös och 3 Gäddor

Höstfiske 3-dagars

Jag vet att det är mitt i sommarn just nu, Men jag satt och tänkte lite på höstens fiske framöver.. Tänkte vi skulle dra ihop ett gäng till Mon igen. Det är bara 3 månader dit och jag vet att en del behöver lite tid att planera. För jag tänkte att vi skulle köra nästan samma datum som förra hösten. Datum som jag tänkt är 7-9 Oktober och är Fredag till Söndag. Vad tror ni om det ni som är sugna?? Stugan i Mon är stor och bra om man skulle bli ett par båtar. I höstas var vi 3st båtar och hoppas vi kan bli 4 lr 5 båtar i höst för det är lagom och köra 2 i varje båt. Ni får gärna göra en kommentar på ni som är sugna. Tror stugan tar 10-12 pers. Lagom att vara 8-10 pers i den stugan. Dem flesta känner ju alla som varit med och får prata ihop sig med varann så man vet vem som ska fiska med vem och den som ska ha båt.
känner redan nu att det kommer bli skoj.

Prata ihop er nu och följ med..alltid bra gäng med bra mat..Och bra fiske.. :)

Gösfiske 2011-07-06

Hade pratat lite med Marcus tidigare på dagen om fiske idag.. Men det var lite osäkert om vi skulle ut idag. När jag var på väg hem från jobbet så såg det skit skönt ute på sjön.. Så det blev att ringa Marcus igen. Det var vindstilla då jag åkte förbi och det kan ju bli en kanon kväll. När vi väl hade hämtat båten och trailat i för sjö sättning så kom Matte med full fart som skulle med. När vi kom ut så hade det börjat blåsa lite mer men vi skulle prova att vertikala iaf. Vi låg ganska djupt och såg mycket bågar på lodet.. Nästan direkt hade vi kontakt och det satt en för mig snart.
Marcus och Matte fick snart en varsin också. Sen blev det en till för mig innan vi bestämde att vi skulle ankra upp för att det blåste för mycket. Snart nog klipper det på fisk igen. 21,5 grader i vattnet och ökande vind men det var skönt ändå. I slutet blev det lite abborrar innan vi gav upp. Totalt blev det 9 gös + en gädda

Jag 5Gös+ 1 gädda
Matte 2 Gös
Marcus 2 Gös

Matte hittade en gös modell liten idag..Alla fiskar idag fick gå tillbaka såklart.

Vertikal fisket är skoj som fan och jag måste sätta fart med båtbygget..Idag har jag inhandlat 2st nya stolar som jag ska ha till plattformen och ikväll blir det att montera snabbfästet på elmotorn..

Fiske 2011-07-03

Det var tänkt att vi skulle ut och fiska lite gös.. Tänkte vi skulle vara lite smidiga idag och ta klubbbåten en sväng..
Vi tankade upp dunken och lastade i fiske prylarnai båten... Vi såg att det blåste lite men, När vi väl kom ut så gick det åt helvete för vi trodde båten skulle gå under. Det blåste som aldrig för och fiske passet sket sig.. Vi fick åka inåt och det blev inget fiske i denna sjö idag..
Denna säsong har det blåst väldigt mycket och har varit svår fiskat pga av det.. Så denna dag fick vi hämta min båt och åka till ett annat ställe.. Tyvärr så fick vi inte så mycket där och det blev bara en gädda för mig...
Det var ett tråkigt inlägg men det kan ju aldrig va kanon jämnt..
Men nu ikväll blev jag på bra humör då jag hämtat nya motorn till båten ;)

Hoppas vinden kan lägga sig lite så ska vi snart ut igen..

Rampen (Ljusfors)

Igår kväll var jag nere och kollade arbetet som gjordes till rampen och det såg bra ut. Betong blocket lyftes dit igår eftermiddag. Nu är det fritt fram att lägga i båtarna igen, Men man måste vara försiktig där det är lös mark.. Ordna till marken efter er om det blir hål... Det ska dit asfalt men det kan vi inte göra förän marken har satt sig. Kommer bli till nästa år. Sen ska det fixas runt om kring. Ett förslag från mig är att göra en fast brygga vänster om iläggnings rampen där man kan lägga till båten. Det vore det bästa eftersom det inte är så roligt att lägga båten mot land när man ska hämta lr lämna trailern. Ska prata om detta på nästa styrelsemöte i klubben och se vad som händer. Sen kommer det upp en ny låda för betalning av ramp avgift och sen en ny anslagstavla.. Kommer bli fint som fan där nere.

Nu finns det gott om plats att parkera på där nere..
Det var också bra att grävarn fick upp all gammal räls som låg i vattnet och mobilkranen tog den sista igår..