Egypten 2011-11-10 >17


Nu har man varit i Hurghada i Egypten på semester och det har varit vrål skönt. Skönt att komma ifrån kalla sverige en stund och bara njuta. Allting har varit perfekt med både dryck och mat. Både jag och Emelie har haft jätte skönt och både solat, badat, snorklat och provat lite fiske i Röda havet. Vi har varit iväg på 2st båtturer där första turen var både fiske och snorkling. 2:a turen var bara snorkling men provade även lite fiske på den turen.



1:a turen vi var iväg på så trodde man det skulle bli världens kalas fiske då dem hade säkert 25-40 spön bak i båten och vi begav oss utåt. Någon trolling skulle det då inte bli, då dem tydligen har 3 månader med trolling förbud enligt guiden på båten och vi var inne i den perioden just nu... Typiskt..
Väl Framme så var det bara att välja ut ett spö som man skulle ha för dagen och fiska med.. Vad ska man ha för bete då?Hmm den frågan ställde jag mig och undrade.. Det man fick var en skaplig krok och sänke. Beten för dagen var uppskärd bläckfisk.. Var väl inte det man hade tänkt sig till fiske men kan man inte språket så bra så är det ju bara att gilla läget.. Man är ju iaf ute på havet.. Till nästa gång vet man ju lite mer iaf.
För min del blev det bara en fisk och hade rätt mycket hugg.. Guiden drog fisk efter fisk men det var mest smått..
Men fiskarna var man ju inte van att se då dem hade alla möjliga färger och former..









Avslutade dagen med snorkling runt korrall reven. Som tur var så hade jag ju fiske kameran med mig som är vattentätt så jag tog rätt mycket bilder under ytan och filmade lite.. Fy fan så häftigt att se alla färger i det klara vattnet.. Går inte beskriva med ord.. Det var nog det häftigaste jag och Emelie varit med om.. En helt annan värld i ett overkligt sagolikt vatten..






2:a turen så var det bara meningen att vi skulle snorkla. Men provade även deras knepiga fiske metod där men för mig blev det tyvärr inget.. Medans lokalbefolkning drog fisk efter den andra...
Det blev mer snorkling den dagen och såg även delfiner från gummibåten. Det var totalt 9 delfiner runt oss i båten och det var mäktigt.

Har varit en helt underbar vecka.. Och jag lovar att vi kommer att åka tillbaka.. Vill prova fisket mer och nu vet ja ju lite mer om det. Gälller bara att ta rätt båt och med rätt person.. Man lär sig alltid nåt men språket begränsar ju lite på min sida...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0