Fiske året 2012

 
 
 


Året som varit har gått fort som vanligt. Men det har hunnits med väldigt mycket fiske ändå.

Januari

 

Första fiskepasset för detta år var den 7 januari och det var trolling på schenat men vi fick avbryta fisket pga för mycket is. Jag och Ante trodde det skulle fungera eftersom det var skapligt dagen innan. Dagen efter provade vi ett annat ställe och där var det bättre men fisket var katastrof. Vi körde bara en kort stund och innan vi gav upp. Lite senare kom vintern och vinterfisket började komma igång. 2012-01-22 var det dax för årets första isfiske. Denna dag skulle vi rikta in oss på ismete efter gädda men det var riks dåligt men vi hade trevligt med brasa och mat iaf.

29 januari skulle jag och Marcus prova att fiska regnbåge men det var en ny sjö för oss och även där väldigt  dåligt fiske. Vi avslutade denna dag med lite små abborrar i en annan sjö på vägen hem.

Det har varit en ganska sträng vinter med bra isar och därför har man hunnit med ett par pass på abborre.

Februari

 

Lyckad premiär i strömmen i Norrköping den 18/2. Klockan ringde 4 denna morgon eftersom det började tidigt. Tempen i luften var mellan -8 och -10 grader idag. Jag lyckades lura 5 st fisk denna dag och min största på 3,2 kg och det var en riktigt fin havsöring. Alla som var med i mitt sällskap denna dag fick fisk iaf. Blev även lite mer isfiske denna månad med abborre i fokus.

Mars

Lite mer cityfiske men även lite andra aktiviteter denna månad. I början på denna månad var det dax för båtmässan i stockholm och sen var det även sportfiskemässa i slutet av denna månad. Innan mars tog slut började trolling fisket igen på gädda.

April

 

April månad började lite försiktigt med fisket och jag hade något trollingpass i början. Hade även lite vård på båten och monterade backljus på trailern. 7 april blev det premiär för skärgårds fisket på gädda. Denna dag fiskade jag med Ante. Vatten tempen var väldigt låg på ca 3 grader men vi lyckades få 12 gäddor denna dag med hyfsad medelvikt. 20 till 22 april var vi iväg med samlad trupp för att köra vårupplagan för skärgårds fisket. Vi skulle köra vidare med vandrings priset och tävlingen skulle vi köra på lördagen. Nu till våren var det rekord med folk och vi var 22 personer uppdelat i 5 olika stugor. Totalt för lördagen blev det över 200 gäddor och största7,75kg och 98 cm lång. Tävlingen för våren vanns av Robban Flintberg och Micke Lindebring. Hade även första göspasset i slutet an denna månad med endast några hugg.

Maj

Under maj månad börajde gös fisket att dra igång och det har fiskats flitigt.  Den 7 denna månad hade jag dröm fiske när jag var ute och fiskade med Haag. Första fisken för mig för kvällen var på 5,64kg Och sen kommer det även upp en liten mindre för mig.  Vi byter plats och jag får en på 5,5kg och sen går vikten uppåt. Får även en på 6 kg blankt och största för kvällen på 6,3 kg. Vilken kväll detta var och kommer aldrig glömma ett sådant fiske. Riktigt fin snitt vikt. 

Hade även drömfiske när jag fiskade med Marcus den 12.  Vi började med vertikalt och det klipper på en för mig på 5,5kg. Lite senare ankrar vi upp för att kast jigga lite. Då lyckas jag få 3st fina gös på 6kg, 5 kg, och en på 4,7kg. Marcus får även en fin gös på 4,7kg denna kväll. Denna gös blev även pb för honom. Slutet på månaden höjer Marcus sitt pb till 5,5 kg. Riktigt skoj men det han inte visste då var att han skulle ta ett ännu finnare pb senare detta år. Slutet på månaden hade vi ganska bra fiske med ett pass på 18 fisk och bra snitt vikt. Denna kväll tog jag 2 st gös på 4,7 kg, 2 mindre på 4kg och blankt 3 kg.

Juni + Juli

 

Under dem här 2 månaderna har det varit mycket gösfiske. Allt från kast jiggning, vertikalt och pelagiskt fiske.  Även nu med bra fisk. Början på Juli hade jag drömfiske med en vän. Det var första passet för mig som jag skulle köra pelagsikt prick skytte med honom. Topp denna dag 8,28kg, 8,08kg, 6,22kg, 5,2kg, 4,92kg och 4,5. Totalt denna blåsiga och myggfria dag 16 gös upp i båten. Mitt års bästa på 8,08 kg och är jävligt nöjd med denna tur.

Det blir många fler pass och fler fina fiskar kommer upp. Marcus får nu sitt fina pb på det pelagiska fisket och fisken vägde 7,02kg. Jag lyckas även få en fin kvälls gös på 5,1kg när jag är ute med Lunda.  Under detta år så har vi även fått rätt mycket fin bonus fisk när vi har haft riktat fiske på gös. Benny klipper på en gädda på 9,5 kg och jag höjer mitt pb på gädda iår. Min gädda vägde blygsamma 8,66kg Och så har jag fått gädda på prick 7 kg

Augusti

Gösfisket har varit väldigt trögt nu. Har haft mycket problem sista tiden med mitt ekolod med lyckades hitta en ny mjukvara som är inlagd nu. Fick skicka iväg lodet men det gick på vändande post. Trolling har även börjat smyga igång lite och båten har varit på årlig service.

September

Har hunnit med trollingfiske och skärgårdsfiske på gädda

Oktober

 

 

Höstupplagan för skärgårdsfisket kördes 4 till 7 oktober och vi var 4 båtar i en stuga. Vi hade skoj som vanligt och varierande fiske. Jag och Haag lyckades vinna i år. I våran båt fick vi riktigt många iår.

Har även hunnit med lite trolling på gädda och cityfiske efter havsöring.

November

 

Mycket trolling med varierande fiske. Marcus får en fin på 6,2kg annars har det varit trögt i storlek. Har även hunnit med skärgårds fiske med Marcus denna månad.

December

Denna månad har det varit dåligt på fiske fronten och isen kom fort. Men jag lovar att jag ska bättra mig. Har haft mycket annat att göra då jag precis köpt hus så båten kan få nytt garage.

Den 27 december fick jag även en dotter med namnet Freja med min älskade flickvän Emelie.

Totalt 36 göspass och 207 gös. Rätt många för mig över 5kg i år så det har varit ett bra gös år på stor fisk.

Har haft riktigt många fiskepass detta år.

 

Hörs det nya fiske året 2013 med nya fiskar. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0