Fiske 2011-08-30

Jag och Matte hade bestämt att vi skulle ta ett prov pass på gädda i skärgården idag. Vi åkte vid 7 hugget och var framme strax efter kl8. Hur ska detta gå idag då..? Det skulle vi snart få veta.
Det var endast lite krusning i vattnet och mulet väder men fortfarande ganska varmt i vattnet. Lodet visade 18,8 grader och det är ju ganska varmt för gädda. Det var också riktigt grumligt i vattnet idag och det är inte jag så förtjust i..
Fisket var jäckligt trögt med endast 3st gäddor och några tapp. Det som vi fick fisken på idag var endast tailbeten. ( Zam tail för min del) Det blev en ganska så kort tur eftersom jag skulle jobba på eftermiddan. Vi traila upp båten strax innan kl 12. Precis innan vi tog upp båten så fiskade vi lite i närområdet. Där hade jag en gädda som jag tappade som klev på igen och gjorde roliga konster för oss över vatten ytan.. Riktigt häftigt att se.
Gäddfisket kommer snart igång känner jag när tempen i vattnet sjunker lite. Anningen för tidigt än men det är skoj att prova på lite.
Nu måste jag snart gå och lägga mig då jag ska upp tidigt imorgon för att lämna in båten på service innan jag börjar att jobba..

Båt tillbehör

Jag och Marcus var sugna på att åka ut idag. Komma ut och prova lite nya prylar till båten bland annat. Givarhållaren funkade kanon men det var inte den bästa dagen att prova grejorna på. Blåste massor idag och var svår fiskat. Lyckades lura upp en gädda i båten iaf. Blev en ganska kort tur idag och hoppas vinden avtar till veckan. Hade ju lite annat att fixa med idag så det gjorde inte så mycket. Monterade gångramperna på trailern idag och det blev skit bra.

mellanströmmen

Jag blev lite sugen på flugfiske ikväll och tog cykeln ner till mellanströmmen. När jag väl kom ner så var det katastrof med vattenflöde. Har tydligen varit så här sen i onsdags och det är ju inte bra för fisket. Det var inte länge sen vi stoppade i fisk men efter det har det var skit att fiska. Eftersom vattenflödet har varit massor hela tiden och det gör att fisken flyttar på sig.Jag var tvungen att ta ett par kast iaf men det blev inget resultat. Jag passade på att ta lite bilder i stället och hoppas Tekniska verken i Linköping kan skärpa sig nån gån och ha ett jämnt flöde.. Visst har det kommit mycket regn sista tiden men jag tycker dem kan använda sina turbiner i stället och tillverka ordenligt med el..
Iår har det inte varit ett bra år för Mellanströmmen. Först en bro repration som stör halva säsongen och vi blir tvunga att flytta premiären till mitten av sommaren. Sen kommer det världens regn väder och dammluckorna står vidöppna... Vilket jävla skit

Jag och Mattias har även haft provfiske ute i sjön utan resultat..Vart fan är fisken någon stans..
Vi har provat det mesta för att hitta regnbåge och öring. Men det har inte visat sig nåt utan nåt enstaka vak..

Imorgon bitti blir det nog ett vertikalpass och återkommer om detta om vädret tillåter..

Service bokad

Nu har motorn slagit om till 100 timmar exakt och det är dax för service. Båten ska in om en vecka för att få lite nytt blod och underhåll. Det svider lite att lämna iväg båten när man kan göra det själv. Tyvärr måste jag göra det i 4 år till pga av garantin.. Men det är rätt skönt att ha det om det händer nåt för då är det ju inte så billigt..
Nu är också givarfästet till båten under konstruktion och gångramperna till trailern. Det kommer bli kanon och dem blir nog klara vilken dag som helst.. Kommer bli bra som fan så man slipper att trilla i när det börjar bli lite halt och blött. Har även funderat på att montera lite arbetsljus på trailer och båt men ej hittat något bra än. Ska fortsätta att klura på det och få till något bra.

lägger upp lite bilder sen när det är klart

Gösfiske 2011-08-22

På väg hem från stan efter ett möte så ringer Benny. Han var GRYMT sugen på att fiska så det kan man ju inte tacka nej till... Så vi begav oss mot sjön och provade lite Abborre först men det var trögt som fan. Benny fick en ganska snabbt och jag 2st efter en stund. Vi pratade ihop oss och kom överens om att vi skulle prova lite gös i stället.
Vi åkte utåt och ankrade upp. Det började trögt med något enstaka nafs. Efter en stund när mörkret kom och vi hade fikat klart så började det hugga. Jag fick 3st fisk på 3 kast... Då är det riktigt skoj. En av dem var en större abborre.
Benny får en gös efter en stund och lite senare kliver det på en till för mig.
Det var ganska så lugnt på sjön och riktigt skönt men runt kl 22 så började det blåsa upp ordenligt och vi begav oss hemåt.

Totalt för Kvällen blev det 4gös och 4 abborrar
Jag får största gösen på 3.18kg

Jag 3 Gös + 3 Abborrar
Benny 1 Gös + 1 Abborre

Gösfiske 2011-08-21

Precis när man kom hem från ett trollingpass så kom nästa båt. Rickard var sugen som fan och det var bara att byta utrustning. Packade ner gös prylarna och begav oss mot sjön. Det blev ett ganska kort pass eftersom vi båda skulle jobba dagen efter. Ikväll var det också min tur att få lite fisk. Gick lite sämre för Rickard och fisket var ganska trögt överlag. Matte kom även ut en sväng och det var ganska segt där med.
Jag lyckades få 3st iaf.

Totalt för kvällen 3 Gös

Trolling 2011-08-21

Marcus hörde av sig och ville prova nya utrustningen på sin båt. Det kan man ju inte missa så vi tog ett litet trollingpass idag. Marcus kom ut med båten medans jag satt utanför och väntade redo med grejorna.
Vi traila i båten och hämtade upp Robban på vägen. Trodde faktiskt det skulle bli något idag men så var det inte. Blev ens inte ett hugg. Ändå körde vi med 6st spön med olika beten och det blev inte ett skit. Det blev ju någon mer timme iaf på Marcus båt som han behöver. Det blev en ganska kort tur idag och hoppas på bättre trolling nästa gång. Det var skönt att komma ut och åka lite Buster iaf..

Fiske 2011-08-20

Tänkte jag skulle fiska men det blåste rätt så mycket. Åkte ner på eftermiddan till sjön för att se hur mycket vågor det var. Det kan nog funka och jag ringde till Rickard. Rickard var sugen och vi träffades där nere strax efter kl 19.
Vi begav oss utåt men det blåste för mycket och då bestämde vi oss att vi skulle inåt för att fiska lite abborre. Det gav tyvärr inga resultat på den platsen och vi prova det mesta.
Lite senare åkte vi utåt igen eftersom vinden hade lagt sig. Vi hade lite kontakter men inget som vilje sitta kvar. Det var väldigt svår fiskat för vinden blev krafigare och kraftigare. Var tvungen att ha 25 grams huvud för att känna botten. Rickard lurar på en och jag frågar om jag ska ta fram stora håven. Rickard svarar " Det behöver du inte göra för den är nog inte så stor" ok tänkte jag och var reda med håven. Efter en stunds drillning så kommer fisken upp.
Ganska kort gös men kraftig. Jag såg direkt att det var Pb för Rickard och vågen stannade på 5,8kg.
Rickard blev kalas nöjd och det är skoj när det kommer upp stor fisk. Grattis till en fin fisk.
Efter en stund får jag en gös som hugger vid båten. Tyvärr släpper den vid ytan. Så för min del blev det blankt i protokollet. Synd att vädret var katastrof igår..

Gösfiske 2011-08-15 (vilket fiske)

Vädret var lite ostabilt och jag passade på att fixa lite med bilen. Haag ringde och frågade om vi skulle ut men jag var ganska så osäker pga. av vädret. Jag fixade iordning bilen och bestämde mig för fiske. Haag kom ut med full fart och jag slängde i mig lite mat. Tiden sprang iväg och när båten var hämtad och allt iordning så var klockan redan 21:30. Ikväll var det ganska så varmt och skönt i luften. Det var ganska så svag vind och en vatten temp på 19.6 grader. Vi trodde att det skulle bli en bra kväll pga av bra förhållanden. Den första timmen var det jävligt trögt och inte en enda kontakt. Men lite senare börjar det hugga och fisken sitter. Det blev inte så jätte mörkt ute i natt pga av att månen lyste upp över sjön. Så det var ganska så behagligt ute. Ögonen vänjer sig ganska så snabbt. Det blev fisk för oss båda ikväll och storleken var ganska smått med några större. Helt plötsligt smäller det på nåt större för mig och känner att det är en stor fisk. Den gungar på och fisken gör årets rusningar.. Fy fan va skönt och få på lite stor fisk tänker jag. Det är så grymt skoj att drilla stor fisk och när man lyckas landa fisken efter en lång drillning så är man lika skakis i bena varje gång. Den känslan är så sjukt rolig och är svår att beskriva med ord. Lyckades även denna gång att landa en fin gös och efter vägning, Mättning så får den simma tillbaka. Vågen stannar på 6,64kg och fiskens längd på hela 91cm och väldigt fin kondition.
Det blev ganska så sent inatt och jag var hemma runt 02:30..  Det var ett grymt roligt fiske pass och såna här pass glömmer man aldrig. Nu är det den andra stora gösen på ganska kort tid som jag får så här sent på året.. Stora gösen tog på en Relax 4L med 20gram huvud.. Färg den bästa....

Jag 6 Gös
Haag 2 Gös + en liten,liten borre

Abborre fiske 2011-08-13

Jag och Emelie tog en sväng till sjön för att prova lite Abborre idag.. Det blåste rätt bra och var svårfiskat. För att undvika vinden så provade vi ett nytt ställe där jag inte har fiskat så mycket förr. Det var precis helt vindstilla där vi la oss och var kanon skönt. Abborren visade sig snart och det är lika roligt varje gång. Körde med en liten relax jigg på botten med ul-spöt. Storleken på borren var varierande men dem var helt tokiga. Roligt som fan på lätta prylar.

Min flickvän som har photat lite. Väldigt snygga bilder.

Fiske 2011-08-11

Sitter nu i soffan och tänkte skriva lite om torsdagens fiske. Har ätit lite gott och dricker öl nu för tillfället och tänker..ÄNTLIGEN FREDAG.. fy fan vad skönt.
Kom hem efter jobbet och såg att det var skit lugnt på sjön. Ringde Rickard då vi hade pratat om fiske tidigare i veckan. Han släppte sina verktyg hemma direkt för att följa med. Vi träffades nere vid rampen och han stod där reda med båten. Jag hade tänkt att vi skulle prova lite Abborre idag. Det var rätt mycket aktivitet vid ytan men ganska segt fiske.. Det blev lite Abborrar var iaf trots fisket var trögt. Annars var det ganska skönt ute på sjön tills det började blåsa upp..Fan vad besviken man kan bli ibland när Moder natur ändrar vädret hela tiden.. Det började blåsa upp som FAN och vi begav oss utåt för att prova lite gös. Ankaret höll knappt kvar båten och då blåser det lite kan ja lova.. Blev riktigt svår fiskat och det blev tyngre jigghuvud men det gick knappt ändå.. Trots detta så lurar jag på 2 gös iaf. Till slut ger vi fan i detta för idag och hoppas på bättre tur nästa gång.

Jag (några borrar + 2 gös)
Rickard (några borrrar)
Fin ryggfena på gös i mörkret.

Nu när det är helg tänkte jag att det skulle bli lite fiske. Har inte kollat nåt väder än men det kommer säkert bli bra..

Städning av fiskeprylar

Har varit skit dåligt väder idag så jag har tillbringat lite tid att göra iordning lite fiske prylar.
Märkte då att ett nytt fiske spö var borta för mig. :( Hur fan kan ett nytt spö i ett fodral bara försvinna.. Kan lova att jag vände upp och ner på förrådet för att hitta spöt.. Spöt var fortfarande borta.. Var kan det vara.. Spöt går nämligen inte att få tag i mer då dem slutat tillverka dem.. Kan det vara så att syrrans kille fick med sig spöt till Stockholm då dem var här och fiska. Dem hade nämligen sina spön där under natten innan vi lastade in dem i deras bil. Jag ringde för en stund sen och kollade upp saken. Det stämde bra och han hade fått med sig spöt hem.. Fan va skönt.

Fick man ju städat i sitt utrymme också ;)

Fiske 2011-08-05

Idag åkte jag och Emelie ut för att fiska lite abborre. Vinden låg på rätt kraftigt så det gick lite vågor idag. Men vinden vände helt och det blev nästan vindstilla efter en stund. Det var massor av Borre som jaga vid ytan så det var inte jätte lätt att få något. Skönt att bara komma ut och ha lite njut fiske ibland.
Det blev lite fisk för oss iaf och Emelie tycker det är skönt att kasta av sig lite. Jag fick en fin Borre på 0,62kg som tog på en liten popper.

Gösfisket 2011

Tänkte skriva lite om Gös fisket för iår. Vi hade första gös passet i slutet på april månad och börjar med 3 fisk i båten. Det kändes lovande då att det redan var igång så tidigt. Under Maj månad blev det 9st gös pass och lite mer varierande fiske. Det var en bra månad med stor fisk upp i Båten.

Juni månad hade en bra start och hela månaden var bra. Totalt den månaden var det och 11 gös pass och 5 pass av dem hade vi över 10 tagna fisk per tur. Bästa fisket hade vi i början på månaden med 20 Gös totalt på en tur.

Juli månad har också varit en bra månad för gösen. Det blev totalt 7 pass och mycket fisk. Juli månad har också levererat stor fisk i slutet på månaden då jag tar årsbästa. Dem bästa passen har varit i slutet på juli med 12 gös på topp.

Augusti månad har precis börjat men har än så länge har det varit bra. Har bara blivit 2 pass än

Totalt så har det varit 30 gös pass iår och jag håller full koll på antalet fisk.
Alla siffror är från turer som jag själv har fiskat och med mina kompisar som har varit med.

Totalt för iår så har vi tagit upp 215 gös och jag har fått 104st av dem. Det måste jag säga att det är väldigt bra fiske. 99% av all fisk har gått tillbaka och någon enstaka matgös har tagits upp.

Iår har jag fiskat ganska mycket med Marcus och Forsa. Forsa har iår börjat ta fisket på lite mer allvar och även Rickard som har blivit helt såld i fisket.
Har även blivit lite pass med Matte, Benny, Haag, Rickard, Robban och Ante.
Marcus har även förbättrat sitt pb 2 gånger i år. Först 4,4kg och sen till 4,6 kg.

Stor Fisk för iår

Jag 7,02kg, 6kg, 5kg och 4kg.
Haag 6,2kg
Marcus 4,6kg, 4,4kg
Forsa 4,2kg och en strax under 4kg ( 3,96kg)

Matte har även fått 1 gös på 7,1kg och Benny 1 på 6,96kg när dem har varit ute själva iår.

Det har tagits mycket fisk över 3kg totalt iår och tycker storleken är bra överlag.
Alla turer har varit lika roliga varje gång.

Fiske 2011-08-04

Nu var det dax att fiska igen. Jag och Benny hade bestämt för att åka ut idag. Vi åkte ut ganska skapligt för att börja fiska lite abborre och sen prova lite gös senare under kvällen. Det var ganska så skönt ute ikväll och en temp i vattnet på ca 22 grader. Vinden var ganska bra men blåste upp lite mer senare men avtog igen.
Aboorre fisket var ganska bra trots att dem var lite försiktiga idag. Fisken som vi fick idag snittade en bra vikt och fisket var jävligt roligt. Det blev en varsin gädda på det stället också.

Roligt att köra UL på Abborre.

När vinden började öka mer och klockan sprang iväg så begav vi oss utåt för att prova gösfisket.
Det började ganska segt med mycket kontaker. Skulle vara skoj om man kunde lura 1gös ikväll iaf. För om jag skulle få 1 gös ikväll så skulle det bli nr 100 för mig för detta år. Lite senare började fisken att sitta och jag har fått 100 Gös iår. ;) yes tänkte jag vad bra fisket har varit iår. Men sen kommer det ett par till för mig.
Benny trodde att han hade årets gös på men visade vara en stor gädda. Gäddan vägde 9.1kg och hade ett gigantiskt huvud. Jag fick kvällens största gös på 3,54kg. Var ett riktigt njut fiske idag och riktigt roligt.

Gädda på 9,1kg. Riktig rolig fajt för Benny. Gäddan simmade snart iväg, pigg igen

Totalt för kvällen blev det rätt mycket fisk. Gösen var riktigt envis idag med mycket nafs.
20tal Abborrar, 3 Gäddor + 6 Gös
Svårt att hålla koll på antalet Abborrar. ( Det blev säkert någon mer för nån) ;)

Jag Ca:10 Abborrar, 1 Gädda + 5 Gös
Benny Ca:10 Abborrar, 2 Gäddor + 1 Gös

Verikalfiske (premiär med ombyggda båten)

Nu var det dax att komma utt och prova båten. Jag och Marcus lastade i prylarna i båten ach begav oss utåt.
Matte och Robban var också ute i en annan båt. Det var lite ovant i början att köra motorn med fotpedalen men fungerade riktigt bra. Man satt även som en kung i stolarna. Väldigt nöjd med bygget. Nu till fisket som inte direkt var på topp idag. Vi hade lite kontakter runt 10 meter och Marcus lurar på en gädda när vi kommer in lite grundare.
Efter en stund får jag en gös på vertikalspöt och det kändes bra. När mörkret kom så ankrar vi upp för att jigga lite och då får vi ett dubbelhugg. Det blev 2 lite finare gös för kvällen iaf.