Ny fiskekamera..

Idag har jag varit i linköping på netonnet för att hämta min kamera. Fick mess om det igår att den var klar för avhämtning. Jag var redan lite förbered på att jag skulle få en ny kamera då dem knappt lagar dem.. Tycker det gick fort då jag lämna in den i tisdags... Det är bra service.. Som sagt så fick jag en helt ny och den nya modellen. Fuji Xp 20 som i stället är vattentät ner till 5 meter.. Kanske denna fungerar lite bätre. Skönt att ha en bra kamera när man vill fota på sjön... Är ett måste..

Har även inhandlat vinterdäck till båt trailern som jag ska hämtai veckan.. Som det verkar nu så kanske det dröjer med is så då är det ju bara att bruka båten...
Håller även på med en sammanfattning för fisket för 2011 som är tänkt att vara klar mellen jul och nyår.. Marcus har beställt en lång version....

Skärgården 2011-11-26

Var det dax att blöta båten igen. Kjella på jobbet ville följa med idag och få lite sjöluft.. Jag gick upp strax innan kl.6 för att förbreda allt innan dagens fiske.. Sen begav jag mig mot stan.
Jag hämtade upp Kjella i stan vid ca 07:30 och sen begav vi oss mot skärgården..Väl framme så fick kjella ta på sig en flyttoverall som jag hade tagit med mig till honom. Kjella fick även låna ett spö under dagen som han skulle fiska med. Det blåste rätt friskt idag men var lite lugnare på dem platserna som vi var på. Vatten tempen låg mellan 5-5,5 grader och var strålande sol.. Men vinden kom åt på vissa ställen iaf.. Men det gick ju fiska iaf. Kjella hade kameran i högsta hugg samtidigt när jag drilla fisk. Jag fick nästan direkt när vi kom ut.. Tror det var på 2 kastet... Efter en liten stund klipper det på en fining på 7kg och det händer ju inte varje dag.

Vi byter plats för att hitta läsida.. Vi äter frukost där för att sen fiska vidare. Klipper på ett par till och jag får en på 4,5kg efter en liten stund. Kjella klipper på en gädda efter mycket.."skoj" Vi körde ett ganska kort pass och tar upp båten vid 13 hugget för att bege oss hemmåt.Totalt så fick vi upp 10 gäddor idag och det har varit skoj och visa Kjella lite fiske.

Trasig kamera!

Idag har jag varit i linköping och lämnat in min fiske kamera.. Den började strula lite då vi var i Egypten. Den skulle skickas in direkt och han trodde jag skulle få den nya modellen då dem inte lagar i dagsläget. Det gör ju inte mig så mycket man får en ny. Det är bra att ha en vättig kamera då det inte så roligt att ta upp mobilen jämnt att slämma ner... Snart är det ju lag med vinterdäck också så frågan är om man ska ta och investera det till trailern. Verkar ju inte bli is på ett tag så man kanske kan fiska länge från båt..
Bara att handla....

Skärgården 2011-11-19

Nu var det dax för lite fiske i skärgården igen. Jag hade pratat ihop mig med Marcus och Haag om ett pass idag. Jag hämtade upp Haag hos honom för att sen åka till Marcus. Där kopplade vi på Marcus båt och sen för att bege oss vidare till skärgården. "fint och åka lite buster"
Idag var det väldigt skönt ute och det var ca 8 grader när jag åkte hemifrån. Vi hade granskat vädret och det skulle verkligen vara dåligt väder idag med en vind på 7-8m/s. Men så blev det inte idag. Det var strålande sol med endast lite krusning på vatten ytan. Fisket var väldigt bra idag fast mycket smått. Vi körde med säkra kort och var på ställen där vi fått mycket fisk förut. Totalt blev det 45 gäddor idag och största på 5kg. Vi såg mer stor fisk på platserna vi var på men den ville inte vara med. Det var en riktikgt rolig dag med mycket skratt..

Totalt för dagen

Jag 11
Haag 22
Marcus 12

Egypten 2011-11-10 >17

Nu har man varit i Hurghada i Egypten på semester och det har varit vrål skönt. Skönt att komma ifrån kalla sverige en stund och bara njuta. Allting har varit perfekt med både dryck och mat. Både jag och Emelie har haft jätte skönt och både solat, badat, snorklat och provat lite fiske i Röda havet. Vi har varit iväg på 2st båtturer där första turen var både fiske och snorkling. 2:a turen var bara snorkling men provade även lite fiske på den turen.

1:a turen vi var iväg på så trodde man det skulle bli världens kalas fiske då dem hade säkert 25-40 spön bak i båten och vi begav oss utåt. Någon trolling skulle det då inte bli, då dem tydligen har 3 månader med trolling förbud enligt guiden på båten och vi var inne i den perioden just nu... Typiskt..
Väl Framme så var det bara att välja ut ett spö som man skulle ha för dagen och fiska med.. Vad ska man ha för bete då?Hmm den frågan ställde jag mig och undrade.. Det man fick var en skaplig krok och sänke. Beten för dagen var uppskärd bläckfisk.. Var väl inte det man hade tänkt sig till fiske men kan man inte språket så bra så är det ju bara att gilla läget.. Man är ju iaf ute på havet.. Till nästa gång vet man ju lite mer iaf.
För min del blev det bara en fisk och hade rätt mycket hugg.. Guiden drog fisk efter fisk men det var mest smått..
Men fiskarna var man ju inte van att se då dem hade alla möjliga färger och former..

Avslutade dagen med snorkling runt korrall reven. Som tur var så hade jag ju fiske kameran med mig som är vattentätt så jag tog rätt mycket bilder under ytan och filmade lite.. Fy fan så häftigt att se alla färger i det klara vattnet.. Går inte beskriva med ord.. Det var nog det häftigaste jag och Emelie varit med om.. En helt annan värld i ett overkligt sagolikt vatten..

2:a turen så var det bara meningen att vi skulle snorkla. Men provade även deras knepiga fiske metod där men för mig blev det tyvärr inget.. Medans lokalbefolkning drog fisk efter den andra...
Det blev mer snorkling den dagen och såg även delfiner från gummibåten. Det var totalt 9 delfiner runt oss i båten och det var mäktigt.

Har varit en helt underbar vecka.. Och jag lovar att vi kommer att åka tillbaka.. Vill prova fisket mer och nu vet ja ju lite mer om det. Gälller bara att ta rätt båt och med rätt person.. Man lär sig alltid nåt men språket begränsar ju lite på min sida...

Snart Semester

Nu ska jag snart ta lite semester tänkte jag. Så det kommer inte bli något inlägg på en stund. Snart ska väskorna packas för jag och Emelie ska åka till Egypten 10 till 17 november för att njuta. Det kommer att bli rätt mycket snorkling och även lite fiske någon dag. " Har Emelie lovat.." Även god mat och lite bäärrrss.. Hoppas bara man hittar någon lämplig guide för detta. skulle vara riktigt skoj och prova på fisket där nere. Blir fisket av där nere kan jag lova att det kommer in fina bilder när vi kommer hem. Dem andra dagarna ska vi bara ha trevligt och ta vara av tiden.

När jag kommer hem så skulle jag vilja hinna med ett trolling pass och även ett pass i skärgården innan vintern kommer. Det är ju riktigt svårt och säga när vintern kommer eftersom det är så pass milt ute nu.. Kan ju alltid hoppas på en mild vinter så man kan fiska länge med båt..

Om vädret tillåter så tänkte jag ta någon dag helgen den 19-20,Nov och helgen 26-27,Nov för att ägna åt fiske...

Hörs snart..

Strömmen Norrköping 2011-11-06

Haag hörde av sig om jag ville följa med in och fiska gös. Lax fisket i stan är över nu för iår men dem har förlängt gös säsongen med en månad.  Jag kom in strax efter kl.18 och gjorde iordning spöt. Både jag och Haag hade lite kontakter men det var allt i gös väg. Det enda jag fick ikväll var en felkrokad sik som fick återgå efter avkrokning. Åkte hem efter någon timme.

Kustfisketävling SSFK

Idag var det dax att gå upp tidigt igen. Men denna gång utan sin egen bil och båt. Det var dax för kustfisketävling i våran fiskeklubb och från land.. Lite udda för en annan som älskar att fiska från båt. Skulle bli skoj och se hur detta skulle gå. Det var samling vid idrottsparken vid 06.45 och bussen åkte vid kl.07. Vi var totalt 19 pers som skulle delta i fisket idag. Vi mötte upp båt taxin i Arkösund som vi hade bestält. Båten skulle ta oss utåt på en ö som vi skulle fiska ifrån. Båtresan tog nästan 30-40 min.
Under båt turen så delades det ut Lipgrips till alla så man kunde väga sina fiskar idag. Idag var det den totala vikten på alla fiskar som räknades och C&R. Det var rätt skönt att sitta inne i en varm båt. Men det var kalas väder idag. Lagom med vind och muligt väder. Det var också rätt så skönt ute.
Väl framme på ön så och det var dax för tävling. Tävlingen Började vid 09:10 och sluttid 13:00. Jag och Benny hade bestämt att vi skulle fiska nära varann idag. Vi tog löpet mot norra delen av ön. Genom vassen och till en ny ö.. Och sen genom vassen igen till en annan ö.. Väl framme genom höga berg och skit hal mossa så började vi fiska.. Vi fick fisk nästan direkt och tappade lite mer.
Jag gick vidare för att reka. Hittade en vik som var skit het.. Hade massor av följen men det var grunt som fan.."Tänkte för mig själv att jag var tvungen att komma lite längre ut i viken"
Gick genom skogen igen och kom till ett klockrent ställe.. Mötte upp Benny där och vi hade kalas fiske. Vi hade så jävla mycket kontaker i denna vik och det var nästan varje kast i mellanåt. Men vi tappade jävligt mycket fisk.
Vi hade skit skoj idag. Tror vi hade 3 dubbelhugg i denna vik. Var riktig svårt att landa fisken i mellanåt då det var så jävla halt på bergen och stenarna.
Nu var det dax att dra sig tillbaka i den svåra terängen. Alla möttes upp där vi startade och alla redovisade sina resultat. Jag hade fått 12 gäddor idag med totalvikt på 16,08kg.En 6:e plats för mig idag.

Vinnarna i bild för dagens tävling
Thomas 1:a ca 29kg (22fisk)
Lunda 2:a ca 28 kg (24fisk)
Benny3:e ca 22kg (20 Fisk)
Det togs totalt 170.8 kg idag på alla deltagarna på ca 4 tim. Tycker det är bra med tanke på att man fiskat från land och svår teräng. Tyvärr bara smått idag och största fisken för dagen låg på ca 3,7kg. Togs även en flundra idag och en borre som var över kg..
Var en trevlig dag och vi avslutade med korv grillning på ön innan båten skulle hämta oss vid 14:30.
Hoppas alla har haft en trevlig och skön fiske dag.

Service på rulle!

Idag har jag passat på att göra service på en av rullarna. Det var länge sen man gick igenom denna rulle men det behövdes verkligen eftersom den krångla lite för mig sist. Men nu blev den som ny igen.. Imorgon är det kustfisketävling i våran fiske klubb som jag ska med på. Vi ska utgå med taxibåt från Arkösund och sen ut till en hemlig ö..(lammskär tror jag det är..) Det blir ju tyvärr landfiske imorgon men det kan ju vara skoj det också någon gång.. Alla får ju samma förutsättningar imorgon så det gäller bara att det smäller på nåt bra.. Imorgon blir det min ny servade rulle och Bft spöt.. Sen kommer jag packa en väska med dem bästa betena och även lite tillbehör.. Återkommer imorgon med bilder och text..
Nu blir det lite fredags mys och några öl..