Trolling 2011-10-30

Idag blev det dax för dag 2 för trolling denna helg. Jag och Marcus skulle köra idag igen. Marcus kom och hämta mig strax innan kl. 06 för att sen hämta båten. Vi skulle även möta upp Robban och Benny för dem skulle med idag med egen båt. Vi stanade till på macken för att handla lite. Såklart hade belysningen sklocknat på ena sidan på min trailer.. Jag kollade en snabbis på detta men fick inte igång det. Får ta och fixa det i veckan när man har lite mer tid..Nu ska vi ju snart fiska... Väl framme så trailade Robban i först och sen var det dags för oss. Idag var vädret på topp för fiske. Lite mer vind och mulet. Som tur var så kom det bara några droppar på oss. Det är ju rätt skönt att slippa regnet på sjön.
Fisket var varierande idag och långt mellan huggen. Tycker det gick bra för oss iaf trots att det inte blev några mängder. Robban och Benny avbröt fisket lite tidigare för det gick ju inte kanoners för dem..
Vi fortsatte ett tag till och fick upp totalt 8 st i båten och en jävla massa tapp.. Man blev skogs tokig i mellanåt när dem inte satt kvar.. Ett tapp precis bakom båten på 5-6kg. Största fisken för oss idag tagen av Marcus 7,45 kg.
Det var en riktigt lärorik och rolig dag. Lyckades även få in en wobbler i proppellern idag och lite lina. Men det löste sig till slut. Var ganska snabb på att stänga av motorn. Tiltade upp motorn för att sen ta bort lite lina och wobblern. Även nytt Pb för Marcus idag(7,45kg)
När vi precis hade trailat upp båten för dagen så kom regnet..

Robban och Benny i full fart för att hitta fisk..

Var tvungen och ta en bild på rampen som jag skrev om igår.
Jag har vinschat upp och ner båtar på många olika ställen i sverige.
Har lagt ner mycket fisketid i mina dagar och provat många ramper...Men just denna ramp tar nog hem priset.
Nu blir det snart att beställa lite mat och ha lite trevligt med min underbara flickvän ikväll.

Trolling 2011-10-29

Idag var det dax för ett trolling pass igen.. Både Jag och marcus har väntat hela veckan på detta. Marcus kom till mig vid 6 hugget och vi tog min bil för att sen hämta båten. Skulle bli skoj idag och prova nya bilen med båten efter..
Tankade upp båten på vägen för att ha soppa för 2 dagar nu i helgen. Idag kunde det bara bli en halv dag då jag skulle bort på eftermiddan.
Äntligen framme vid rampen, då jag körde lite fel eftersom vi ej varit vid denna förut.
Rampen var katastrof dålig verkligen.. Fick ha hjulen på trailern precis vid slutet på asfalts kanten på rampen. Kanten var ju inte så blyg och var rätt brant neranför. Tur att man har vagga på trailern men det blev brant.. Undra hur detta ska gå sen när vi ska ta upp båten. Men det gick faktiskt rätt bra.. Fisket började riktigt bra men senare under förmiddan så blev det ganska trögt.
Blev 5 st totalt i båten och 3 tapp för mig. Medelvikten tycker jag var ganska bra även denna gång.
Största fisk idag var på 6kg.
Får bli lite mer fiske imorgon då vi ska till samma ställe men köra lite längre.

Det var riktigt fint väder idag och nästan vindstilla i mellanåt. Vi hade skit skoj som vanligt idag och nu laddar vi upp för ett nytt pass imorgon. På jakt efter större fisk...

Nya prylar

Blev lite nya prylar från www.ofc.nu , Hoppas grejorna hinner komma tills nästa helg då vi ska köra lite trolling igen. Det jag beställt är nya paravaner och lite nya beten. En av paravanen ska Marcus ha då jag söp bort en för honom nu i helgen som va. Den andra får va som reserv. Betena blev 3 westin och 2 st westin deep runner.. Nu i helgen som kommer så ska dem stora upp..

Nu har man varit på shell och hämtat ut paketet.. Fick mess om detta idag och det gick väldigt fort.
Har handlat mycket på www.ofc.nu och dem är snabba på levrera varorna.
En av paravanen ska Marcus få eftersom jag söp bort en sist vi var ute.
Den andra får jag ha som reserv. Wobblerna ska bli skoj att prova och tror sten hårt på färgerna för det vatten vi ska köra på i helgen. I dags läget så tror jag det blir trolling pass lördag + söndag.
I helgen ska dem stora upp "Marcus".. Tror även att Robban och Benny skulle ut på ett pass på söndag. Kan ju vara roligare om man är fler båtar som är ute samma dag..

Fiske 2011-10-23

Jag och Rikard var iväg en stund idag för att fiska lite. Det var rätt skönt att komma ut i det fina höst vädret idag. Solen värmde på rätt bra i mellan åt. Fisket var rätt segt med endast en liten gädda för rikard och 2 små abborrar. Det blev en ganska kort sväng för idag.

Trolling 2011-10-22

Idag var det dax för att köra lite trolling. Jag och Marcus hade bestämt detta för ett tag sen och vi båda hade nog längtat till idag. Vi skulle utforska en ny sjö för oss idag och Marcus har lagt ner mycket tid senaste veckorna för att spana in vart vi skulle fiska. Marcus kom och hämta mig strax innan kl 7 och vi begav oss mot sjön. Det blåste rätt bra idag och gjorde fisket rätt svårt. Vatten tempen låg på strax 8 grader. Vi körde med 2st spön var och paravaner på alla fyra spöna. Det var ett väldigt bra djup i sjön och gjorde det till det bättre istället. Passade även på att prova lite olika vobbler och färger för att hitta det bästa för detta vatten. Fisket tycker jag var väldigt bra idag och roligt, trots förutsättningarna vi hade med vädret. Bra medelvikt på fisket och det kom upp 8st gäddor i båten. Marcus hade några riktigt fina tapp också. Ena fisken gjorde årets rusningar och sen klev den av. Den andra rättade ut krokarna på vobblern i stället. Klart godkänd pass för att vara nya vatten för oss båda.. Kan säga att vi kommer att lägga mycket tid tillsammans i detta vatten.
Vi trodde att blåsten skulle avta efter hand om man kollade prognoserna men det blev bara värre. Så efter en stund när en paravan försvann i blåsten så gav vi upp fisket för idag. "Nu blåser det för mycket så vi skiter i fisket för idag sa vi till varann.."

Strömmen Norrköping 2011-10-19

Idag blev jag sugen på att försöka få någon havsöring eller lax. Haag har ju fått lite dem senaste gångerna. Så jag åkte in så jag var i stan runt 19 tiden. Väldigt taskigt väder idag så man var ju nästan ensam men idag var inte fisket något vidare heller. Hade inte en ända kontakt ikväll och jag begav mig hemmåt vid kl 21. Hoppas på bättre fiske nästa pass.

Strömmen Norrköping 2011-10-16

Efter att Jag och Emelie hade varit hos min pappa och ätit en jätte god middag belv jag fiske sugen som fan. När vi åkte därifrån och satt i bilen så såg man det fina höst vädret genom bilrutan. Då blev man faktiskt lite fiskesugen.
Tänkte först att ta ett trollingpass men klockan tickade iväg och var redan halv 5. Jag snackade med Marcus men han hade precis fått främande och kunde tyvärr inte till kvällen. Vi ska ju trots allt köra ett trollingpass nästa helg. Så man får väl vänta tills dess. Helt plötsligt ringde Haag och var fiske sugen och sa att han eventuellt skulle till strömmen... Jag är också sugen så vi mötes upp i stan. Vi började med att jigga lite och hade rätt mycket nafs. Efter en stund hade vi fått en varsin gös.
Efter en stund så gick vi lite längre upp för att prova havsöring. Haag fick 2st ganska snabbt medans jag bara hade något hugg. Haags största i kväll på 2.2kg. Efter en stund har jag en på men det visar sig att vara en gös..
Jag fick tyvärr ingen öring ikväll men det blev ju lite fisk iaf.
trevlig fiske kväll på 3 timmar..

skärgården 2011-10-15

Nu var det dax att åka en sväng till skärgården. Jag och Forsa tog med tejejerna på en tur för att fiska lite gädda. Vi åkte strax efter kl 8 och hämtade båten. Vi traila i båten vid ca 09:30 och då var det dax att bege oss utåt. Det var riktigt kallt när vi åkte hemifrån men väl framme så hade solen värmt på lite. Det var strålande solsken idag och nästan vindstilla. Inte det bästa fiske vädret men det blir ju riktigt skönt ute på vattnet iaf.
Vatten tempen pendlade mellean 6,5-9 grader beroende på vilken vik man var i. Åter till fisket så var det inget direkt dröm fiske idag. Jag var den enda som hade kontakt med gädda och det blev 5st för mig. Riktigt synd att inte forsa fick någon. Jag hade även något tapp. Men fisket var inte så intensivt idag då vi bland annat fick gå i land för att tjejerna skulle kissa... Då passade jag på att ta en natur skit samtidigt.. Men det var en riktigt lyckad dag med tjejerna och det var skit trevligt.

Riktigt varmt och skönt i höst solen..

Roligt för Emelie att följa med och ta lite bilder..Det tycker jag är bra.
Jag och Wigge har pratat om att vi ska börja fiska på lite annat vatten för att försöka få lite grov gädda.
Visst är fisket i skärgården jävligt skoj. Klart och bra vatten och man kan följa betet med synen hela vägen och se när gäddan hugger. Det fisket tycker jag slår det mesta. Men just storleken är inte det lättaste att få och det är någan enstaka som sticker ut i från mängden. 8,5kg är det största för mig i skärgården och det är ett par år sen. Sen har det bara gått nerför. Antalet är ju många men dem stora är lite svårare att få kontakt med.
I fredags kväll pratade Jag och Wigge om att vi ska börja köra lite mer trolling där detta är tillåtet. Båda vi har ju 2 bra båtar för detta och jag kan säga redan nu att vi kommer lägga lite tid på detta och ska ta ett pass redan nästa helg. Wigge har kollat och spanat mycket på nätet efter bra vatten och jag tror detta kommer ge resultat.
Jag återkommer med detta senare.

Strömmen Norrköping 2011-10-13

Blev ett snabb pass i strömmen nu ikväll. Haag kom också ner en sväng för att fiska och det blev ett litet pass på 2 timmar. Jag började lite längre upp i strömmen för att försöka få någon havsöring.. Körde på tubfluga men det var för dåligt drag på vattnet tyckte jag så det var svår fiskat. Måste försöka lägga lite mer tid i stan nu för havsöring och lax känner jag. skulle va kul och få lite storlek innan säsongen avslutas. Det var tur att man hade med sig lite jigg i stället och det andra spöt. Fixade iordning och satt på en bra jigg. Slutade med att jag fick en liten fin gös iaf innan det var dax att åka hemmåt. Haag fick oxå en liten gös. Nu på lördag blir det ett nytt pass på gädda i skärgården och jag återkommer med bilder och text.

Mon höstfiske 7-9oktober

Dag 1 (Fredag)
Vi samlades vid macken i söderköping och åkte mot Mon.  När vi väl var framme så gjorde vi iordning i stugan för helgen.  Packade in mat och fixade lite. Sen drog vi igång den lilla tävlingen som vi skulle köra under helgen. Vi traila i båtarna runt 08:30 och började fisket  för dagen. Det var ganska blåsigt under dagen och fisket började trögt.  Fisket kom igång under dagen men överlag bara smått.

Dag 2 (Lördag)

Vi vaknade rätt tidigt och åt frukost ihop. Sen begav vi oss utåt för att börja fiska igen. Dagen började segt för våran båt iaf och lite bättre för dem andra. Det gick illa för Haag idag då han lyckades få en trekrok i fingret. Fick ta fram avbitaren och klippa kroken för att sen operera bort den.. Det var inte så mysigt. Vi slutade dagen med grillning och dem som vann helgens tävling var Ante och bobby. Delade ut vandrings priset under kvällen till vinnarna. Dem vann på 232,8cm totalt

Dag 3 (Söndag)
Idag vaknade vi också rätt tidigt och åt en god frukost. Nu var det dags för sista dagen. Stugan skulle städas och göras iordning. Idag hade Wigge och Robban bestämt sig för att inte följa med ut och fiska. Men vi var fortfarande 3 st båtar som skulle ut och testa fisket lite mer. Fisket idag var riktigt segt och vi gav upp ganska tidigt för att bege oss hemmåt.

Har varit en väldigt trevlig helg och hoppas alla har haft det trevligt.

Mycket fisk har tagits under helgen men inget direkt stort. Men det har tagits lite bilder iaf.

Fredag..

Benny 10st

info mon!! 7-9 oktober

SNART DAX GRABBAR!!

Nu är det inte lång tid kvar tills vi ska iväg och fiska i mon. Vi kommer att samlas upp vid q-star macken vid smedbygatan ( Efter första rondellen på Arkösundsvägen..)Klockan 06:30 Sen kommer vi bege oss mot Mon och hämta upp nyckeln i söderköping. Sen kommer vi vara nere vid mon 07:30- 07:45. Då blir det att ställa in allt i stugan och göra iordning. Vi lägger sedan i båtarna och börjar fiska vid 08:30-09:00.

Vi är redan överens att vi kör våran tävling redan på fredag och hela lördagen. 2dagar totalt..
Vinnarbåten kommer att utses sedan på lördgen och glöm inte att ha något att fota med + kabel.

Dem 3 st längsta gäddorna räknas ihop totalt  under dessa dagar..( fota på för det finns många snipor)
På lördagen får ni börja fiska när ni vill.. Bilderna kommer att granskas tillsammans på lördagskvällen.

Glöm inte att ta med sovplagg och frukost, lunch för första dagen. + (100kr per skalle till tävlingen..)

Vi kommer att äta tillsammans på fredagskvällen och så får vi se om bastun är ledig för oss.

Jag tar även med mig ved så vi kan elda i spisen.
Benny..Du får inte glömma mätplankorna..
Matte tar med sig priset..

Ps.. glöm inte att ta med er nåt gott att dricka.. man blir törstig efter många hårda kamper och drillningar...;)

Hoppas ni kommer få en trevlig helg. skit fiske på er

Fyrudden 2011-10-02

Idag var det dax att fiska lite igen. Marcus frågade tidigare i veckan om jag skulle med honom och Robban till fyrudden. Visst skulle det vara skoj och idag blev det av. Jag hämtade upp Robban vid halv 8 imorse och sen begav vi oss mot stan. Hemma hos Marcus stod han redo att åka. Trailern var kopplad och klar efter bilen så vi kastade in grejorna och åkte neråt. Vi gjorde lite ärenden på vägen och klockan tickade på.. När vi väl hade fått i båten så var klockan redan halv 10.
Fisket började ganska trögt med varsit tapp för Marcus och Robban. Efter en stund får jag första fisken på tail ;)
Det släpper efter en stund och lite senare har alla fått fisk i båten. Efter vi hade käkat lunch och bytt plats så börjar det smälla igen. Det var väldigt mycket smått idag men antalet blev lite mer. Vädret var på topp och väldigt varmt i vissa vikar där solen stekte. Men lite senare på eftermiddan blev det molnigt och lite svalare igen..Totalt så blev det 20 Gäddor för dagen och det är skoj iaf. Dem högg på det mesta men var lite trögare på jerk.

Jag 8st
Marcus 8st
Robban 4st
Det var en riktigt rolig dag och vi avslutade dagen med att käka en kebab talrik på Perkas i viken...

Nu väntas en rolig och trevlig fiskehelg som kommer..